Bandleden Dan Auerbach en Patrick Carney hebben de coverplaat opgenomen in Auerbach’s Easy Eye Sound-studio in Nashville samen met Kenny Brown en Eric Deaton – twee muzikanten die lange tijd speelden met blues legendes als R.L. Burnside en Junior Kimbrough. Beide artiesten zijn voor Auerbach en Carney al vanaf hun tienerjaren grote inspiratiebronnen.
We made this record to honor the Mississippi hill country blues tradition that influenced us starting out. These songs are still as important to us today as they were the first day Pat and I started playing together and picked up our instruments. It was a very inspiring session with Pat and me along with Kenny Brown and Eric Deaton in a circle, playing these songs. It felt so natural
Dan Auerbach
Delta Kream klinkt ruimtelijk maar nooit trippy. The Black Keys verkennen texturen en genieten van groeven, een esthetische keuze die het album veel dichter bij zulke caleidoscopische hedendaagse albums als Turn Blue uit 2014 brengt dan de rauwe doorbraakhit Rubber Factory uit 2004. Hun versie van John Lee Hookers Crawling Kingsnake legt de nadruk op de crawl, niet op de slang, een beweging die de band van een beet berooft.
Misschien levert Delta Kream niet de diepgewortelde sensatie van juke-joint blues, maar de uitgebreide jams raken wel de modale drone die Kimbrough zou kunnen bereiken als hij zich in een vampier opsloot. The Black Keys gaven hun eigen draai aan deze Mississippi-blues en maakten er iets van dat soepel en geruststellend klinkt, zelfs als het tempo omhoogschiet naar een boogie, wat het niet vaak doet op Delta Kream.
Crawling Kingsnake is de titel van eerste single van het album, die al 4 weken eerder werd uitgebracht.
Delta Kream komt op de hielen van het agressief opgewekte Let’s Rock en voelt zich ingetogen. Dat is een deel van zijn aantrekkingskracht. Het is een plaat die in twee dagen wordt uitgeschakeld door een band die goed op weg is om de grijze veteranen te worden die ze al lang bewonderen. Delta Kream kan het beste niet worden gezien als een toevluchtsoord naar het begin van de Black Keys, maar eerder als een wegwijzer op hun reis. Door de tijd te besteden aan het spelen van de blues die diep in hun ziel is begraven, laten de Black Keys zien hoe ver ze zijn gegaan in een tijdsbestek van 20 jaar.
Delta Kream is niet de eerste expliciete ode aan Junior Kimbrough. Hij is een constante aanwezigheid in hun werk, een songwriter die ze vaak hebben gecoverd, zoals ze uitvoerig deden op de EP Chulahoma uit 2006. Kimbrough nam oorspronkelijk ongeveer de helft van de nummers op die de Black Keys voor Delta Kream maakten; zijn Delta-collega R.L. Burnside – een andere bluesman uit Mississippi die in de jaren negentig een late renaissance beleefde – is verantwoordelijk voor twee andere nummers op de plaat.
Patrick Carney: “The session was planned only days in advance and nothing was rehearsed. We recorded the entire album in about ten hours, over two afternoons, at the end of the ‘Let’s Rock’ tour.”
Patrick Carney
Luister het volledige album Delta Kream op Spotify.